Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Linda - 8 mars 2011 21:08

Jag hade glömt bort att baka semlor idag :-S och det vart jag ju påmind om när Jesper kom hem från kompis, så det var bara att åka till fränsta och handla mandelmassa....

Sedan satt vi igång och bakade. Anledningen att jag vill göra egna är att jag inte gillar den köpta grädden och det är mängder av den dessutom och bullarna är gigantiska. Nu fick jag dom som jag ville, lite grädde, små bullar och mycket mandelmassa..    


Lite bilder från dagens bak..

             

Barnen tyckte det var jätte skoj och riktigt mumsigt kvällsfika

blev det med   

Av Linda - 8 mars 2011 16:34

Får bli den här

 

När dom är ute och leker är dom så himla snäll som små änglar   

Sedan brakar det lös när de kommer in och de är i luven på varandra hela tiden...syskonkärlek   

Av Linda - 8 mars 2011 13:15

För några dagar sedan skulle jag baka bröd men det blev kakor med Lucas istället. Nu måste jag för nu är det tomt i frysen..så jag tog en pause från böckerna och bakade limpa. Det är en jätte god limpa och tar bara 35 min att göra, passar mig perfect som ibland är lite lat..eller om man har bråttom..  







   

30 min limpa

9 dl vatten el. mjölk

1,5 dl farinsocker

2 pkt jäst

1 msk salt???

1 ägg

mjöl el. rågsikt till lagom koncistens ( jag tog  ca 10-11 dl rågsikt till en halv sats och det tyckte jag blev en bra koncistens)


Blanda alla ingridienserna som till en vanlig deg. Rulla ut 4 st limpor och lägg på en plåt. Ställ in kall i ugnen utan att jäsa. Skruva på ugnen på 225 grader och grädda i ca. 30 minuter. Enklare kan det inte bli tycker jag ;-)




Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards